BLOGG

Projekt Lexplore Vörå

Lästips

17.03.2022

Att hitta böcker åt barn på olika nivåer kan ibland upplevas som utmanande. Då rekommenderas verkligen att man bokar upp sig på bokprat med sitt närmaste bibliotek! Våra bibliotek är enorma resurser där personalen alltid gör sitt yttersta för att bidra till läsinspiration.

Att synen har stor betydelse för läsningen kan vi inte sticka under stol med. Vi bakom Lexplore i Vörå hade besök av Anne och Malin som är proffs på det här med ögon och syn. Tillsammans funderade vi på ögonrörelsernas betydelse för att upptäcka eventuell synproblematik hos eleverna som vi kartlägger.

Programtips

10.03.2022

Elever läsning och skrivning är ständigt en het potatis i skolvärlden. I februari diskuterades elevers läs- och skrivförmåga i Slaget efter tolv med intressanta diskussioner mellan Annette Kronholm, Nea Kronberg och Annukka Såltin. Samtidigt som vi skriver och läser mer än någonsin förr växer andelen elever som är riktigt svaga på läsning...

Under våren kommer vi som arbetar med Lexplore att hålla två föreläsningar på CLL. Kanske du också är på kommande för att bekanta dig närmare med vad vi håller på med? Håll ögonen öppna på CLL:s evenemang under våren så kanske ni stöter på mig och Jari i programbladet!

För att få en genomgående bild av programmet och dess mervärde i våra skolor inleddes ett samarbete med Åbo Akademi och lärarstuderanden där. Det har lett till att vi har lärarstuderanden som skriver sina pro gradu-avhandlingar om Lexplore.

Julledigheten gick förbi i all hast och nu har vi plötsligt varit i skolan igen snart tre veckor. Jullovet var en välbehövlig ledighet för både lärare och elever. Lagom till julen publicerade Svenska lärarförbundets facktidning Läraren en artikel om vårt försök med Lexplore. Om man är intresserad av att läsa artikeln kan man klicka in sig på denna ...

Lästräning

14.10.2021

Lexplore är inte endast en kartläggningsmetod där arbetet slutar efter att eleven kartlagts. Efterarbetet är om möjligt ännu viktigare! Ett av målen med vår satsning på Lexplore är att eleverna ska bli bättre läsare och första steget på den resan är att få eleverna att automatisera avkodningen.

Lexplore är ett program som kartlägger elevers läsförmåga. Det som skiljer Lexplore från traditionella kartläggningsmetoder är att det använder sig av ögonrörelsemätare som följer ögonen under kartläggningssituationen och sedan analyseras rörelserna med hjälp av artificiell intelligens.

På torsdagen förra veckan fick vi finbesök av Alexandra Furu som är journalist på Vasabladet. Alexandra hade i uppdrag att skriva en artikel om vårt projekt och naturligtvis passade vi på att kartlägga henne också, så att hon skulle få se hur det gick till.

© 2021 Worlds Collide. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita